woensdag 15 januari 2014

Reading Challenge (voordat ik begin)

Wat ik me nog even afvraag over de Reading Challenge. Zet ik alle boeken die ik gelezen heb erop, of zal ik sommige weglaten (of zelfs niet gaan lezen) omdat ik ze niet zo mooi op mijn lijstje vind staan? Of anders gezegd, wil ik gewoon een overzicht van alle boeken van een jaar tijd, of wil ik een zo mooi en interessant mogelijk lijstje? In het laatste geval, wil ik me dan niet mooier voordoen dan ik ben? Wat lees in eigenlijk in een jaar tijd? Wat las ik bijvoorbeeld in 2013?

Een kleine zoektocht verder blijkt dat het verrassend makkelijk is om antwoord te krijgen op die laatste vraag. Van de boeken in de boekenkast weet ik nog wel welke ik dit jaar las. En als ik inlog bij de site van de bibliotheek staat daar zowaar een overzicht van alles wat ik wanneer heb geleend. De tijdschriften, kookboeken en boeken die ik niet (uit)las eruit gefilterd, weet ik ineens best nauwkeurig hoeveel en wat ik las in 2013. Een overzicht:

* Van je familie moet je het hebben (David Sedaris)
* 400 brieven van mijn moeder (Joseph Oubelkas)
* Eenvoudig opvoeden (Kim John Payne) en How2talk2kids (Adele Faber) - twee wat mij betreft zeker aan te raden boeken over opvoeden
* More or less (Jeff Shinabarger)
* Dieren eten (Jonathan Safran Foer)
* Rokjesdag en andere lenteverhalen (Martin Bril)
* En dan nog iets (Paulien Cornelisse)
* De overkant van de rivier (Jan Siebelink)
* Waar blijft de ziel? (Bert Keizer)
* Vijftien romans, samengevat: tien met titels als 'De roep van je hart' (Kim Vogel Sawyer) en 'De vroedvrouw van de Amish' (Mindy Starns Clark) en vijf met titels als 'Kus me Kate' (Melissa Nathan) en 'Het geheime leven van een ploetermoeder' (Fiona Neill)
* Herlezen: de eerste vier boeken van de serie van De aardkinderen (Jean M. Auel), Zwerftocht met Korilu (Thea Beckman)

Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel boeken ik normaal gesproken lees in een jaar tijd, maar als ik dit zo zie denk ik dat het er in 2013 meer waren dan gemiddeld. Dat had waarschijnlijk te maken met een baby in huis - veel gelezen met een in slaap vallend jochie op de bank, en vanwege veel gebroken nachten ook meer behoefte om bij vlagen boeken te lezen die fijn en meeslepend zijn maar niet te ingewikkeld en met zeker weten een goed einde. Daarnaast ben ik meer dan gemiddeld in de bibliotheek geweest. Dit vanwege vaak op maandagavond nog even met lezende zoon naar de bieb aan het eind van de straat om nieuwe Kameleonboeken te halen. En als we daar dan toch waren, kon ik net zo goed ook wat boeken voor mezelf meenemen.

Conclusie: met terugwerkende kracht heb in 2013 alvast geoefend voor de Reading Challenge. De 25 boeken heb ik gehaald. Er zitten boeken bij die me aan het denken gezet hebben, boeken die me hebben geraakt, boeken waarmee ik fijn een paar uur van de wereld was. Alles bij elkaar best leuk, zo'n lijstje. Zolang er niet al te veel boeken tussen zitten met titels als 'het geheime leven van een ploetermoeder' geloof ik niet dat ik het nodig vind het lijstje mooier of interessanter te maken dan het is. Dus in 2014 mogen gewoon alle boeken die ik lees erop.

Ik duik maar weer eens in een boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten