maandag 6 januari 2014

Boekenlijst


Het idee van de Reading Challenge: lees 25 boeken in een jaar tijd en houd er online een lijstje van bij. Wat mij betreft een heel goed idee – elkaar inspireren om (meer) te lezen, met aan het eind van het jaar een overzicht van wat je zoal leest in een jaar tijd. Een gelukkige samenloop van omstandigheden dat het jaar net begonnen is, dat ik bovendien net een weblog ben begonnen, en ook nog eens van lezen houd. Ik doe mee!

Bij het plan om een jaar lang een lijst bij te houden van boeken die je hebt gelezen, dreven mijn gedachten terug naar een andere lijst met boeken die ik ooit maakte. Die in de laatste jaren van de middelbare school, de Boekenlijst genoemd. Een lijst waar dus niet zomaar alle boeken op mochten. Alleen echte Literatuur, dertig stuks maar liefst. Met alleen lezen was je er nog niet, je moest er ook boekverslagen van maken (of naar de bibliotheek fietsen en daar ter plekke een samenvatting overschrijven, of kopiëren, tien cent per kopie). En voor je eindexamen Nederlands kreeg je een mondeling over je boekenlijst. Het idee dan niet te weten waar je het over had was reden genoeg voor mij om alle boeken netjes te lezen. Niet altijd leuk, want literatuur kan naar, raar of onbegrijpelijk zijn (zeker voor een zestien-/zeventienjarige) en een goed einde is niet gegarandeerd. De lijst zelf moet nog wel ergens op zolder liggen, maar waar? Een paar boeken die ik me zo nog weet te herinneren:

Max Havelaar – Multatuli
Indrukwekkende aanklacht tegen de koloniale misstanden van toen. Niet makkelijk om te lezen, maar voordeel daarvan was wel dat het extra indruk maakte op je boekenlijst. In het kader van ‘moet je gelezen hebben’ – al is het alleen al om de vele verwijzingen naar dit anderhalve eeuw oude boek in kranten, boeken en op koffieverpakkingen te kunnen plaatsen.


Kinderjaren - Jona Oberski
Dun boek, zo uit, maar onvergetelijk, hartverscheurend autobiografisch verhaal over een jongetje in een concentratiekamp.

 
Van oude menschen, de dingen, die voorbij gaan
- Louis Couperus
Het enige wat ik nog weet over dit boek is dat er een familiegeheim was, genaamd ‘het Ding’ (belangrijk detail, niet te vergeten voor tijdens je mondelinge examen). Helaas is de rest van het verhaal toch echt uit mijn geheugen verdwenen. 


Snikken en grimlachjes – Piet Paaltjens
Omdat er ook dichtbundels en boeken uit voorgaande eeuwen op de lijst moesten staan, sloeg deze dichtbundel uit 1867 twee vliegen in één klap. Grappig, droevig en ironisch tegelijk. 

Nooit meer slapen – W.F. Hermans
Treurig boek waarin alles uiteindelijk hopeloos en doelloos lijkt te zijn. Ik heb het vorig jaar herlezen en voelde me er weer net zo treurig van, maar het is prachtig geschreven (en wordt tot de meesterwerken van de Nederlandse literatuur gerekend).


Geld speelt geen rol - Marten Toonder
De tekeningen staan boven de tekst in plaats van in ballonnetjes, maar toch, een stripboek dat op je lijst mocht! Als iedereen had geluisterd naar de boeken over Olivier B. Bommel en Tom Poes had de economische crisis volgens mij makkelijk voorkomen kunnen worden.


Na mijn eindexamen heeft het wel wat jaren geduurd voordat ik weer eens een boek las dat tot de Nederlandse literatuur gerekend wordt. Lezen omdat het moet is soms leuk, soms niet. Maar temidden van wiskundige formules, economische modellen en de geschiedenis van de Koude Oorlog was dat lezen van een lijst met boeken helemaal zo gek nog niet.

Nog even terug naar de boeken die ik komend jaar wil gaan lezen. Voor de Reading Challenge krijg je geen cijfer. Er hoeft niet alleen literatuur op te staan. Je hoeft er zelfs geen boekverslagen over te maken. Maar er af en toe een blogje over schrijven lijkt me dan wel weer heel leuk.

1 opmerking:

  1. Nooit meer slapen! Ik weet het nog! En dan herinner ik me vooral heel veel muggen/vliegen/andere zoembeesten. Misschien ga ik hem ook nog wel een x lezen.

    BeantwoordenVerwijderen