vrijdag 24 april 2015

Opgeruimd - dingetje voor dingetje

Misschien maak ik het mezelf niet zo gemakkelijk.
Ik zou ook alle troep weg kunnen kieperen en dan opnieuw beginnen.
Maar ik bekijk elk dingetje, blaadje en frutseltje stuk voor stuk. Veel kan weg. Veel kan ook nog gewoon gebruikt worden, maar niet als het tussen de rommel ligt. Dan weet je niet dat het daar ligt, of kan je het niet vinden op het moment dat je het nodig hebt. Dus het neemt wel ruimte in, maar je hebt er in feite niks aan.

Nadeel van dat 'elk dingetje apart bekijken' is dat het best tijdrovend is. Maar ja, had ik het maar gewoon meteen op moeten ruimen.

Voordeel is dat ik soms dingen tegenkom die al tijden kwijt waren. En dingen die leuke herinneringen oproepen. En dat wat ik wegdoe ook zoveel mogelijk zorgvuldig weggaat. Oud papier bij elkaar, plastic apart, lege batterijen apart (slingeren er echt lege batterijen tussen de rommel op zolder? eh ja dus).

Ik kom ook allerlei nuttige dingen tegen. Neem nou bijvoorbeeld keukenhanddoeken zonder lusje. Als ze nog goed zijn gooi ik ze niet weg, maar omdat ze aan een haakje in de keuken hangen is het niet handig als het lusje kapot is. Mijn briljante strategie in dit geval is dat ik de keukenhanddoek zonder lusje boven neerleg. En me voorneem om er een nieuw lusje aan te maken. Dat moet ik wel kunnen toch? Alleen doe ik het nooit, hadden we de laatste tijd keukenhanddoeken te weinig en had ik tijdens het opruimen boven vijf exemplaren zonder lusje verzameld.

Nog afgezien van dat ik me afvraag waarom die lusjes zo vaak kapot gaan vond ik het hoog tijd om ze eens te repareren. Boven liggen nu vijf niet gebruikte keukenhanddoeken minder in de kast. En in het keukenkastje is de stapel weer een stuk hoger. Ik zeg: een win-win-situatie.


 

1 opmerking:

  1. Als je toch bezig bent: naai dan aan ieder hoek een lusje, dan kun je zeker een tijd vooruit!

    Maar in mijn jeugd herinner ik mij dit toch handiger. Wij hadden thuis van die metalen klemmetjes met een lusje die je aan je handdoek maakte, ben je altijd klaar. Ze bestaan nog, nog net zo als in de jaren zeventig: http://www.huishoudonline.nl/site/index.php/shop/product/view/2/45

    BeantwoordenVerwijderen