maandag 16 maart 2015

Opgeruimd - mailbox

Twee maanden geleden begon ik met mijn mailbox opruimen. Ik schreef toen dat ik had bedacht om de mailtjes op alfabetische volgorde (van zender/afzender) op te ruimen. En dat ik dacht dat als ik af en toe een letter zou doen, ik op het eind een lege inbox zou hebben en veel makkelijker mijn mail zou kunnen bijhouden. Het heeft even geduurd, maar tot mijn grote tevredenheid ziet mijn inbox er nu zo uit:


Even voor de volledigheid nog hoe het er uit zag voordat ik begon:


Ik heb geen idee hoeveel mailtjes er in mijn inbox stonden, maar er stonden alleen al 373 ongelezen mailtjes in. Dit waren trouwens vooral reclame-achtige nieuwsbrieven en dat soort dingen, verder had ik wel de gewoonte mijn mail in ieder geval te lezen. Maar ik ruimde ze dus zelden op. Ongelofelijk hoeveel mailtjes je dan in een paar jaar tijd verzamelt! Een volle en onoverzichtelijke inbox komt je vermogen tot het beantwoorden van je mail ook niet echt ten goede, bij mij in ieder geval dan.

Ik maakte een handigere map-indeling om alle mailtjes die ik wil bewaren in te doen. Naast mailtjes die de moeite waard zijn om te bewaren (met belangrijke informatie, handige dingen om nog eens terug te kijken en berichtjes van vrienden en familie) zijn er ook enorm veel mailtjes die ik allang had kunnen deleten. Berichtjes als 'het begint vanavond om 19:30', 'het begint toch om 20:00', 'willen alle kinderen lege wc-rollen/ pringlesbussen/ glazen potjes mee naar school nemen', bevestiging van je opgave voor iets van drie jaar geleden, nieuwsbrieven van vier jaar geleden... Die heb ik dus allemaal weggegooid. En hoewel e-mail niet letterlijk in de weg ligt, voelt het toch heel opgeruimd!

Mijn hele inbox is nu in een keer zichtbaar en ik heb me voorgenomen om dat zo te houden. Dat wil zeggen mailtjes als het even kan meteen te beantwoorden en vervolgens in een map te doen of te deleten. En als ik daar nou een keer een poos toch niet aan toe kom, dan kost het als het goed is niet al te veel tijd om het weer bij te werken.

Nog niet opgeruimd is mijn tweede mailadres. Die heb ik al jaren, voor nieuwsbrieven, de meeste dingen waarbij je je mailadres moet invullen, internet-aankopen en dat soort dingen. Daar staan nog veel meer ongelezen mailtjes in, en ook heel wat dingen die ik kan opzeggen. Echt dringend is het niet, dus die gaat op het lijstje van 'ergens in de niet al te verre toekomst nog een keer op te ruimen'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten