dinsdag 4 februari 2014

Reading Challenge - begonnen

Harry Potter and the Philosopher's Stone - J.K. Rowling
Harry Potter and the Chamber of Secrets
Harry Potter en de gevangene van Azkaban
Harry Potter en de vuurbeker
Harry Potter en de orde van de Feniks
Harry Potter en de halfbloed prins
Harry Potter en de relieken van de dood

Ik had nog nooit een Harry Potter boek gelezen. Trouwens ook geen verfilming gekeken. Dit in tegenstelling tot een groot deel van de rest van de mensen (volgens Wikipedia: wereldwijd 500 miljoen verkochte boeken en de films staan allemaal in de top 40 van de lijst van succesvolste films aller tijden). Aangezien het eerste boek uitkwam in 1997 en de eerste film in 2001 heb ik toch best lang volgehouden dit alles compleet aan me voorbij te laten gaan. Zelfs de boekwinkels die op de dag van de release van een nieuw deel van de Potter-serie om twaalf uur 's nachts opengingen voor rijen wachtende fans konden me niet overhalen. Integendeel, nu ik erover nadenk waren het waarschijnlijk de in mijn ogen commerciële toestanden eromheen en de enge films die door te jonge kinderen werden gekeken waardoor het voor mij niet zo nodig hoefde.
  
Voor alles is een tijd, en in de kerstvakantie begon ik toch maar eens in het eerste boek van Harry Potter. En eerlijk is eerlijk, toen ik eenmaal begonnen was kon ik niet meer stoppen. Bijkomend voordeel dat ik er zo lang mee had gewacht was dat de hele serie allang compleet was. Ik kon nu nadat ik een boek uit had meteen in de volgende beginnen, zonder eerst te moeten wachten tot die geschreven en gepubliceerd was. De eerste twee las ik in het Engels, maar bij gebrek aan geduld stapte ik daarna over op het Nederlands - daar zijn er veel meer van in de bieb.

Zo ging de maand januari voorbij. Met regelmatig heerlijke uren, avonden lezen. Tot iets te laat in bed blijven lezen. Soms als er een boek uit was keek ik om me heen en zag dat er toch wel wat werk was blijven liggen. Want nee, ik ben niet erg goed in eerst van alles doen om mezelf daarna te 'belonen' met het lezen van een hoofdstuk. Het werkt eerder andersom: ik móet mijn boek lezen, weten hoe het verhaal verder gaat, hoe het afloopt. Als ik dat eenmaal weet kijk ik, nagenietend van het verhaal, met frisse moed om me heen en doe de dingen die ik moet doen. Voor mij is dat het kenmerk van een goed boek: in het verhaal zitten en niets liever willen dan verder lezen.

Ehm ja, alle zeven delen zijn dus uit. Maar ze zijn dan ook zó spannend en grappig geschreven! De rode draad door de boeken heen over de strijd tussen goed en kwaad, vriendschap, moed en trouw is prachtig en prikkelt, zet aan het denken. Dus ik zou zeggen, mochten er nog meer mensen bestaan die nog nooit een Harry Potter boek hebben gelezen - eentje proberen kan altijd. Maar wees gewaarschuwd, voordat je het weet ben je aan de zevende bezig...

p.s. op Jaartjebloggen houd ik in het kader van de Reading Challenge een jaar bij wat ik lees - meer hierover lees je in Boekenlijst en Reading Challenge (voordat ik begon)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten