maandag 18 mei 2015

Opgeruimd - soort bij soort

Helaas begin ik het gevoel te krijgen dat mijn manier van spullen opruimen en bewaren niet erg handig is.
Het goede nieuws is dat ik dus niet perse te weinig ruimte heb of nooit een net huis krijg - ik hoef alleen maar een betere manier te vinden om bij het nette huis met de handig opgeborgen spullen uit te komen...

Niet zo handig is bijvoorbeeld dat ik spullen van dezelfde soort op verschillende plekken bewaar.

Zo had ik tijdens het opruimen van de spullen een hele stapel mappen verzameld. Mappen in alle soorten en maten - multomappen, doorzichtige insteekhoesjes met gaatjes, doorzichtige insteekhoesjes zonder gaatjes, insteekhoesjes met vrolijke bloemetjes, kartonnen bewaarmapjes en niet te vergeten snelhechters. Ongeveer de helft ervan kon weg. Waaronder mappen die over zijn sinds de digitalisering van bankafschriften en verzekeringspapieren. En snelhechters die ik voor het laatst heb gebruikt toen ik nog studeerde. De andere helft ligt nu allemaal netjes bij elkaar in de kast. Als ik eenmaal klaar ben met het opruimen van alle papieren, ga ik nog een keer kijken welke mappen mogen blijven en welke alsnog weg kunnen.


 
Verder kwam ik overal en nergens bewaarde recepten tegen. Een deel die beneden netjes bij elkaar in een map stonden. Een ander deel dat in een ander mapje op zolder lag. Losse recepten die tussen andere nog niet uitgezochte papieren lagen. Krantenbijlagen en Allerhandes die ik nog had bewaard om door te kijken en er recepten uit te knippen. Ik heb overwogen ze allemaal weg te gooien, maar dat vond ik toch te jammer. Langer geleden deed ik al een hele stapel kookboeken weg, omdat daar zoveel recepten in stonden die ik toch nooit maakte. Maar recepten die ik bij elkaar verzameld heb omdat ze zo lekker zijn of omdat ik ze ooit nog eens wil maken, die wil ik graag bewaren. Het leukst vind ik de Koken-met-Karin recepten (die zonder pakjes en zakjes). Die kan je ook wel kopen, hele kookboeken zijn ervan. maar als er dan elke zaterdag een recept van haar staat in de krant die ik toch al koop, vind ik het wel de moeite waard om die elke zaterdag uit te knippen en te bewaren. Toen ik alles bij elkaar verzameld had kon zo de helft weg. De rest haalde ik uit de mappen en stopte ze allemaal bij elkaar in een doos (lege dozen zat op zolder). Ik schreef er op dat daar de recepten in zitten. Als ik er een keer voor ga zitten kan er vast nog wel een deel weg, en stop ik ze misschien in een mooie lege map, of laat ik ze in de doos maar dan in mapjes met categorieën als hoofdgerecht, toetjes en gebak. Maar voorlopig ligt het zo helemaal niet in de weg.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten