donderdag 7 mei 2015

Opgeruimd - lucht

Het is raar.
Maar hoe meer ik op zolder spullen opruim, heen en weer schuif, soort bij soort leg, uitzoek en weer verschuif, hoe meer ruimte er over lijkt te blijven.
Lege vloerruimte bijvoorbeeld, en lege mandjes en dozen:





Nou is het natuurlijk logisch dat als je spullen wegdoet, er dan ruimte overblijft. Ik deed de afgelopen tijd best wat weg, zoals oud papier en kleding. Spullen die via de kringloopwinkel misschien nog een tweede thuis krijgen, en spullen die zo de vuilnisbak in konden (zoals een speelkleed waarvan de onderkant uit elkaar viel toen er weer eens op gespeeld werd).

Maar toch lijkt er echt meer ruimte over te blijven dan de ruimte die de spullen die weg zijn gegaan nodig hadden.

Volgens mij was het voor een deel gewoon lucht. Als spullen rommelig door elkaar heen liggen nemen ze meer ruimte in. Hoe meer rommel je hebt, hoe luchtiger alles er bij ligt zeg maar. Je hoeft je spullen dus alleen maar netjes neer te zetten in of op passende dozen, kratten en planken - zelfs nog zonder dat je spullen weg hebt gedaan blijft er dan ruimte over...

De strategie tot nu toe voor de zolder is om eerst alles zoveel mogelijk soort bij soort te verzamelen. Daarmee wordt de overbodige 'lucht' alvast uit de weg geruimd. Ik heb daarvoor een stapel kratten die nog geen vaste bestemming hebben. In eentje verzamel ik losse papieren, in een andere kaarten en kindertekeningen, in nog een paar losse spulletjes.
Daarna kunnen de spullen per soort uitgezocht worden. De krat met kaarten en kindertekeningen is inmiddels weer leeg. Die heb ik uitgezocht, een deel weggedaan en de rest in dozen gedaan om te bewaren.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten