maandag 1 oktober 2018

Eerste druivenoogst

Een paar jaar geleden plantte ik een klein druivenstruikje in de tuin. Witte druiven voor ooit. Bij nader inzien kwam het er niet van om me te verdiepen in hoe je een druivenstruik moet snoeien en ook niet om de takken mooi omhoog te leiden. De braam overwoekerde de druif en ik had eigenlijk de hoop op druiven uit eigen tuin wel opgegeven.

Tot mijn grote verrassing vond ik in juli, verstopt tussen de braamtakken, twee hele trosjes met druiven.


De bramen kregen zwaar te lijden van de droogte (en mijn niet erg fanatieke sproeibeleid), frambozen hadden we helemaal niet dit jaar. Maar de twee trosjes druiven hielden stand. Zelfs zo goed dat ze in september rijp werden. En blauw begonnen te kleuren... Wacht, blauw? Ik zocht het kaartje er nog eens bij en er stond inderdaad op dat het een witte druif was. Maar het werden toch echt blauwe.


Nu ze totale verwaarlozing van mijn kant, strenge winters en droge zomers hebben overleefd, ben ik zeker van plan me in te lezen in snoeien, leiden en bemesten. Wie weet hoe groot de volgende oogst wordt...



1 opmerking: